Är du företagare eller har du fått i uppgift att ordna ett riktigt bra kundevent? Härligt! Kundevent är bra av många anledningar, men att få till ett som fungerar på alla plan kan kännas svårt och krångligt, speciellt om man inte har gjort uppgiften tidigare. Det är viktigt att skapa långsiktiga och hållbara relationer med sina kunder och här berättar vi exakt hur du ska gå tillväga!

1. Välj ett passande datum och tid

Den här punkten känns kanske uppenbar, men att välja datum och tid kan vara svårt. Vilken veckodag eller tid som passar bäst är svårt att avgöra, men det kan vara bra att utgå ifrån vilka arbetstider just din målgrupp har. På så sätt är det enklare att få så många som möjligt att delta. Vet du att majoriteten av din målgrupp arbetar på kontor så förlägg kundeventet efter normal kontorstid och undvik för all del semestertider!

2. Boka lokal i god tid

Vad du har för syfte med ditt kundevent ligger till grund för vilken typ av lokal det är som du bör satsa på. Orsaken till detta är för att lokalen i sig kommer att förstärka eventets karaktär mycket mer och dessutom skapa rätt stämning. Se till att du är ut i god tid när du bokar så att du slipper stressleta i sista sekund.

3. Mat och dryck

Vilken mat och dryck som du ska bjuda på beror också mycket på vilken typ av event det är som du ska hålla. Är det under kvällen krävs kanske mer planering än om du ska hålla ett frukostevent. Försök att tänka kreativt när du planerar maten och anlita en cateringfirma om du är osäker och behöver råd.

4. Material och dekorationer

Se till att du planerar i god tid vilket material du kommer behöva på plats. Hos officedepot.se kan du hitta mängder med kontorsmaterial som kan komma väl till hands. Se även till att du dekorerar lokalen som ni ska vistas i. Det kan t.ex. vara ballonger för feststämning, dukar, bordsdekorationer och mycket mer.

5. Var närvarande

Se till att du är närvarande under eventet och att du minglar mycket med kunderna. Det är inte ovanligt att vissa kommer lite tidigare, så var på plats i god tid. Hälsa på alla kunder som dyker upp, titta i ögonen och ta i hand. Hur du presenterar dig själv är avgörande för hur kunderna kommer att uppleva eventet i helhet.

6. Tacka efter eventet!

Nu är eventet slut och du kan äntligen pusta ut. Allt har gått bra! Se till att du gör en extra ansträngning och tacka alla dina kunder för att de dök upp och var på plats. Det räcker med ett trevligt mail eller kanske ett utskick i brevlådan.

Author isabella
Published
Categories Musik