Är det dags för dig att anordna event? Kanske har du fått uppgiften på arbetet eller så är du din egen företagare och vill att fler ska få upp ögonen för dig. Ett event kan se ut på många olika sätt, men det finns några saker som alla bör satsa på när det är dags för tillställning. Genom dessa knep kan du få till ett lyckat event på bara ett litet kick!
Till att börja med är det viktigt att vara medveten om alla de fördelar som finns med att ställa till med fest. Utöver att det blir en trevlig kväll för alla inblandade så blir det också ett roligt sätt att sprida sitt budskap eller sin idé. Under ett event har man möjlighet att marknadsföra sig väldigt brett och det är precis det som många strävar efter. Som företagare kommer du inte bara att öka merförsäljningen, du ser även till att öka värdet på företaget. Detta gäller naturligtvis inte bara för kvällen, utan även på lång sikt.
1. Var tydlig med din målgrupp och varför du har eventet till att börja med. Varför är det dags för just ditt företag att ha ett event och vad är målet? Vad vill du att dina besökare ska komma ihåg mest från kvällen?
2. Ensam är inte alltid starkast, speciellt inte i den här situationen. Om du har samarbetspartners så se till att bjuda in dessa. Be även om hjälp om du behöver och kolla med din vänskapskrets vad dessa människor kan erbjuda.
3. Dekorationer kommer göra ditt event mer festligt. Du kan t.ex. använda dig av sifferballonger för att tydliggöra vad det är som firas. Det kan t.ex. vara så att ditt företag fyller 10 år. Då är sifferballonger en utmärkt dekoration att använda sig av.
4. Se till att du är en riktigt bra värd under hela eventets gång. Var på plats tidigt så att du kan hälsa på alla som kommer och glöm inte bort vikten av att titta folk i ögonen. Våga berätta mer om ditt företag och vem du är som person.
5. Det ska vara enkelt för dina kunder och gäster att kunna handla och köpa på ditt event. Ett bra tips är att välja ut en produkt som du tror att alla kommer att ha användning för och därefter låta en del av intäkterna från försäljningen gå till någon riktigt bra välgörenhetsorganisation.
6. Efter eventet bör du se till att göra en uppföljning. Det kan du t.ex. göra genom att skicka ut mejl och tacka alla som tog sig tid att titta förbi. Du kan även ställa frågor så att det blir en vidare konversation med gästerna och de kommer att känna en större tillhörighet.